پتینه مجسمه
پتینه مجسمه چیست
در این بخش به تشریح و توصیف پتینه مجسمه میپردازیم.
مجسمه، حجمی است سه بعدی که می تواند در ابعاد مختلف و با اشکال گوناگونی تهیه شود.
جنس مواد سازندهی این اثرهای هنری مختلف و گوناگون است.
در گذشته جنس اغلب مجسمه های بزرگ سنگ بهویژه سنگ مرمر بودهاست.
چوب نیز به عنوان متریال رایج یکی دیگر از موادی است که در مجسمهسازی از آن بهره میبرند.
برخی از انواع مجسمه ها بسیار بزرگ، برای محیطهای شهری و میادین کاربرد دارند.
و برخی دیگر حتی در اندازه های خیلی کوچک و به منظور تزیین ساخته شده اند.
امروزه از مواد اولیه مختلفی در مجسمهسازی استفاده میشود.
مانند سنگ، چوب، رزین، فلز، سفال، گچ، خمیر کاغذی و حتی ضایعات
علاقه هنرمندان معاصر از شبیه سازی پیکرههای انسانی به سمت طرحهای انتزاعی متمایل شدهاست.
این سازه ها تنها به مدد افکار منحصر به فرد هنرمند، طراحی می شوند و نمونه هایی ابتکاری می باشند.
رنگآمیزیهای قدیمی نیز جای خود را به پتینه کاریهای هنرمندانه دادهاند.
علاقه همیشگی بشر به اشیای قدیمی موجب به وجود آمدن این شیوه ای نوین در رنگ آمیزی مجسمه ها شده است.
پتینه مجسمه هنری است که توسط هنرمند پتینه کار بر روی اشیای جدید انجام می گیرد.
با توجه به گستردگی در مواد اولیه مجسمه ها، کاربرد پتینه نیز می تواند بر روی پایه به اشکالی گوناگون انجام شود.
پتینه مجسمه هایی از جنس سفال
این نوع از پتینه کاری روی سفال خام و کوره نرفته انجام میگیرد.
این نوع از سفال فاقد رنگ و لعاب است.
بعد از سنباده زنی و از بین بردن اضافات کار با پارچه خشک و بدون پرز سفال را تمیز کرده و میشویند.
سپس تمام سطح را چسب چوب زده و برای رنگآمیزی از رنگهای روغنی و یا حتی اکریلیک استفاده میکنند.
در صورت تمایل به براق بودن کار از روغن جلا و یا کیلر بهره میگیرند.
این کار علاوه بر زیبایی به دوام کار نیز اضافه می کند و کار نهایی قابل شستشو خواهد بود.
به کار بردن پودر اکلیل نیز براقیت و جلای منحصر به فردی را به کار میبخشد.
ترکیب رنگ های خاکی، فیروزه ای، ماشی و سبز می تواند حس قدیمی بودن بهتری را ایجاد کند.
پس از رنگ آمیزی نوبت به مرحله سایهزنی میرسد.
با اتمام کار سفال ساده اولیه یک اثر هنری منحصر به فرد خواهد بود.
پتینه مجسمه ها به سبک مسی
این نوع از کهنه کاری بیشتر بر روی مجسمه های کوچک انجام میشود.
ترکیب رنگ مسی براق در کنار سطوح سبزرنگی که حکم بخش خورده شده و زنگ زده کار را دارند جلوه چشم نوازی به طرح نهایی میبخشد.
برای اجرای این تکنیک بسته به نوع دیدگاه و هدف دیزاینر از روشهای مختلفی بهره گرفتهمیشود.
برای مثال استفاده از ورقههای نازک مسی یا استفاده از رنگهای اکریلیک مسی دوشیوه کاملا متفاوت هستند که هر دو به نوبه خود پراستفاده و رایج هستند.
پتینه مجسمه های پلی استر
این نوع از پتینه کاری بیشتر به شکل یک هنر خانگی رواج دارد.
نه به این معنا که در محیطهای صنعتی رایج نباشد بلکه محبوبیت آن بین هنرمندان غیرحرفهای نیز بالاست.
اغلب افراد کلمه پتینه را با مجسمه های پلی استری پتینه شده میشناسند.
هنری که توسط هنرمندان خانگی مورد استقبال واقع شدهاست.
و همین امر باعث شده تنوع روشها و رنگآمیزی ها، متعدد و از حیطه توصیف خارج باشد.
نکته مشترک در همه شیوهها که بر پایه انواع مجسمه انجام میگیرند؛ بخشیدن روح وجلوه به مجسمه و آفرینشی منحصر به فرد به کمک این هنر خارقالعاده است.